LOM 2022 - 5. KOLO - ZADÁNÍ
1. SKRÝVAČKY - ČÁSTI TĚLA (N bodů)
V uvedených větách budete hledat části těla. Některá hledaná slova mohou být skrytá i pozpátku. Čárky nad samohláskami nemusí být dodrženy.
Příklad: Jsem jako starší brácha. Řešení: kost. Za každou nalezenou část těla získáte 1 bod.
1. Potěšil nás pohled vinaře na své vinice.
2. Po čichu najdu šípkovou růži.
3. Konečně už máme cíl před sebou.
4. Trháme též luční kvítí ráno sestře.
5. Malý chlapec drsně uráží lakomého strýčka.
6. Pytlák vinil souseda ze lži.
7. Smrky za javory nebylo vůbec vidět.
8. Chrabrá Dánka srnku se slepicí loni v létě lehce lapila.
9. Její šaty ještě mají cenovku.
10. Cítil jsem se jako páté kolo u vozu.
2. RODNÁ JMÉNA - KVĚTEN (max. 13 bodů)
V tomto kole se budeme věnovat ženskému jménu … (viz 1. tajenku). Je to jméno nejasného původu a významu, které se vykládá buď z řečtiny jako jediná, … (viz 2. tajenku), nebo z latiny jako … (viz 3. tajenku). Je i třetí výklad původu z fénického jazyka, kde znamená bohyně.
1. tajenku získáte v podbarvených políčkách jednořádkové shlukové řetězovky, jejíž postupná legenda je: stranou; přístavní hráz proti vlnobití; minulého roku; výklenek ve zdi; novozélandský papoušek; vánoční ryba. Všechny výrazy jsou čtyřpísmenné a do každého políčka se zapisují vždy dvě písmena.
V podbarvených políčkách doplňovačky si přečtete 2. tajenku (levý sloupec) a 3. tajenku (pravý sloupec).
Legenda k doplňovačce (levý výraz končí vždy písmenem K, kterým začíná pravý výraz):
1. Nadzemní část rostliny; plemeno psa. – 2. Jízdenka; ozdoba nošená na krku. – 3. Jinoch; dravý jihoamerický pták. – 4. Horský přežvýkavec se zahnutými rohy; australský vačnatec. – 5. Druh zeleniny (karfiol); klisna. – 6. Pracovník v zemědělství; pevný ochranný kryt těla želvy. – 7. Tabletka; varem nabývati na objemu.
Za každou tajenku získáte po 3 bodech. Navíc 1 bod získáte za vyřešení slabikové řetězovky a 2 body za vyřešení celé doplňovačky. Další 1 bod obdržíte, když připíšete, kdy slaví svátek osoba v 1. tajence.
3. DIAGONÁLNÍ GEOMETRICKÉ SUDOKU (8 bodů)
Doplňte do prázdných políček číslice tak, aby v každém řádku, v každém sloupci, v každé vyznačené oblasti a na obou vyznačených úhlopříčkách byly různé číslice 1 až 7. Čísla u řádků při obvodu obrazce udávají součin dvou nejbližších číslic v daném směru, čísla u sloupců součet dvou nejbližších číslic v daném směru.
4. ČTYŘI ŠIPKY (7 bodů)
Která pole šipkař v terči zasáhl, když jeho čtyři zásahy daly součet přesně
5. SPIRÁLA (9 bodů)
Do některých políček vepište při cestě spirálou od levého horního políčka až k jeho středu písmena A, B a C ve stále neměnném pořadí (tzn. A-B-C-A-B-C-…-A-B-C) tak, aby byla v každém řádku a v každém sloupci vždy tři různá písmena. Při obvodu jsou uvedena písmena, která se v daném směru nacházejí uprostřed mezi dvěma jinými písmeny. Políčka se stejnými písmeny nesmějí spolu sousedit úhlopříčně.
6. NAJDĚTE ČÍSLO (5 bodů)
Najděte trojciferné číslo, jehož číslice se liší vzestupně o 1, pro které platí, že pokud ho vydělíte součtem jeho číslic, dostanete číslo 26.
7. NAJDĚTE ČÍSLA (5 bodů)
Najděte čtyři za sebou jdoucí celá čísla, pro která víte, že součin třetího a čtvrtého čísla je o 50 vyšší než součin prvního a druhého čísla.